Миропомазање, се даје ради Богочовечанског подвига Јединог Човекољубца — Господа Христа и оно је по преимућству и значају тајна Светога Духа, треће божанске Личности у Светој Тројици. Заправо, света тајна Крштења и света тајна Миропомазања су двоједна тајна. Учлањен светим Крштењем у Богочовека Христа, у тело Његово — Цркву, хришћанин у светој тајни Миропомазања прима „печат дара Духа Светога”, односно божанско освећење и помазање и укрепљење благодаћу Духа Светога. Јер у светом Крштењу, по речима богомудрог Кавасиле, црквеног учитеља из византијске епохе, хришћанин добија своје ново биће и уопште постојање по Христу — το είναι και δλωs ύποότηναι, а у светом Миропомазању њему се дарују све охристовљујуће благодатне силе и дарови и енергије Светога Духа за нови живот у Христу, живот богочовечански. У светом Миропомазању човечја личност бива помазана Духом Светим по обличју и подобију Божанског Помазаника — Богочовека Христа. У овој светој тајни продужује се Света Педесетница, која у Цркви Христовој никад не престаје.

Миропомазање је света тајна у којој се кроз помазивање светим миром извесних делова тела у име Светога Духа дају крштеноме нарочити дарови Светога Духа, који га крепе, просветљују и усавршавају у духовном животу. Ови дарови Светога Духа испуњују сву душу, просветљују је и оспособљавају за правилно разумевање главних истина вере и за живљење у њима. Ο томе Свети апостол Јован говори хришћанима: ”Ви имате помазање од Светога и знате све. Не писах вам као да не знате истине, него што је знате, и знате да ниједна лаж није од истине”. У светој тајни Миропамазања хришћанин се испуњује силом Светога Духа и запечаћује у новом духовном животу. Зато апостол Павле и вели: Бог нас утврди у Христу, и помаза нас, и запечати, и даде залог Духа у срца наша. Отуда смо ми: запечаћени и потврђени Светим Духом. На то указују речи које се изговарају при вршењу тајне миропомазања: „Печат дара Духа Светога”.
У овој светој тајни помазује се: чело – ради освећења и просветљења ума, прса – ради освећења и просветљења чула, руке и ноге — ради освећења и просветљења целокупне делатности и владања хришћаниновог.

Помазање се врши светим миром. То је густа течност, састављена из чистог јелеја, вина и многих миришљавих састојака, и освећена од епископа. Право освећења мира припада само епископима, а право вршења свете тајне миропомазања припада епископима и свештеницима. Миропомазањем се, дакле, добија дар Светога Духа. У том смислу је говорио и Свети Серафим Саровски да је циљ хришћанског живота ”стицање Духа Светога”. Божији Дух смо добили као залог и Он треба да у нама донесе плод: ”А плод Духа (Светога) јесте љубав, радост, мир, дуготрпљење, благост, доброта, вера, кротост, уздржање” како нас учи библијска Посланица Галатима из Светог Писма Новог Завета.

 

Kатегорија: O svetosavlju